Na Trojačku po partyzánské stezce z Horní Bečvy

Trojaček je v Beskydech a okolí spousta, ale tato Trojačka určitě stojí za návštěvu. V tomto výletu se projdeme po stopách partyzánů do oblasti mezi Horní Bečvou, Starými Hamry a Podolánkami. Zdejší beskydy leží mimo hlavní hřeben a často i mimo značky, a je tak dost možné, že po velkou část trasy na nikoho nenarazíte.

Video z výletu

Základní info

• Délka: 19,6 km
  • Stoupání/klesání: 760 m
  • Výchozí bod: Horní Bečva, hotel Valaška
  • Okruh

Dnešní trasa začíná u autobusové zastávky hotel Valaška nad Horní Bečvou. Ze startu se držím žluté značky, která pod hotelem odbočuje doprava, a vede mě nahoru mezi domky, louky a lesy. Brzy vystoupám dost vysoko a pod osadou Kudlačena je krásně vidět na hřeben Vsetínských Beskyd naproti přes Rožnovskou Bečvu.

Kudlačena, výhled na Vsetínské Beskydy
Výhled na Vsetínské Beskydy z pod Kudlačeny

U posledních domků cesta končí a trasa teď stoupá po louce, dokud v lese nad ní nenarazím na lesní cestu a rozcestí Pod Kladnatou. Překročím silnici a za chvíli míjím dřevěnou studánku a kousek nad ní Památník obětem neštěstí, které se na tomto místě stalo.

Památník Kladnatá, partyzáni, Beskydy
Partyzánský památník pod Kladnatou

Partyzánský památník a Kladnatá

Ač zde dnes roste les, do 2. světové války zde žili pasekáři. A právě v jednom místním stavení se v listopadu 1944 odehrála přestřelka mezi nacisty a partyzány, která kromě partyzánů tragicky poznamenala i obyvatele domu. Celý příběh si můžete přečíst na informační tabuli poblíž památníku stojícím na místě bývalého domu Tkáčových.

Studánka Kladnatá, Beskydy
Studánka Kladnatá

O něco výš nad památníkem překračuju na červenou značku doprava a krátkým úsekem kolem stejnojmenné studánky se dostávám na Kladnatou (918 m.). Přestože vrchol postupně zarůstá novým lesem, je mezi stromy občas vidět na hřeben Beskyd, hlavně na Smrk, Kněhyni, Čertův Mlýn a hřeben Radhoště.

Kladnatá, Beskydy
Radhošť, Čertův mlýn a Kněhyně z Kladnaté
Čertův Mlýn, Kněhyně a Smrk z Kladnaté

Po červené se vracím zpět a na rozcestí Kladnatá, sedlo, kde odbočuju doprava na žlutou značku. Míjím rozcestí Lhotská, za nímž se značka odpojuje doprava. Pokračuju ale mimo značku stále rovně po lesní cestě, která začíná brzy stoupat a dovede mě až na vrchol.

Lhotská, Beskydy
Lesní pěšina vedoucí ke Lhotské

Trojačka a Samorostlý

Jelikož zde není turistická značka, je dost pravděpodobné že nahoře budete sami. Trojačka (987 m.) je zarostlá lesem, ale i tak je z ní celkem slušně vidět, například Lysá hora, česko-slovenský hřeben Beskyd nebo třeba Malá Fatra na Slovensku. Na severo-západní straně vrcholu ční skála, odkud je průsekem mezi stromy vidět směrem k Čertovu Mlýnu.

Trojačka, Beskydy, vrchol
Skály na vrcholu
Trojačka, Beskydy, výhled na Radhošť
Výhled na Radhošť a Čertův Mlýn z Trojačky

Když se dostatečně pokochám, sestupuju pod skálu a pěšinkami se snažím mířit směrem na západ, kde narazím na lesní cestu. Po ní procházím přes rozcestí rovně na sever, kolem dalších skal až k opuštěné samotě Samorostlý. Na její kamenné zdi visí kovová plaketa, která informuje o tom, že z tohoto místa v roce 1945 organizoval boje štáb partyzánského oddílu Za vlast. Místo působí klidně, ale trochu strašidelně.

Pod Trojačkou, Beskydy
Partyzáni, Samorostlý
Partyzání na Samorostlém

Kociánka a Martiňák

Od stavení pokračuju po neznačených cestách lesem dolů směrem na Podolánky a trasa občas poskytuje výhledy na Smrk, Lysou a taky spoustu hřibů. U rozcestí Kociánka narážím opět na značku a první turisty. Za zmínku stojí zdejší malebné horské potůčky, které se zde stékají do Čeladenky, a vybízejí k odpočinku na břehu.

Výhled na Smrk, Lysá hora
Výhled na Smrk a Lysou horu cestou dolů
Beskydy bez lidí
Nikde ani noha
Potok Čeladenka, Kociánka, Podolánky
Potok Čeladenka

Od Kociánky stoupám lesem po modré značce nahoru a míjím několik samot s loukami. Tentokrát je vidět na Kněhyni, Smrk i Trojačku. Na rozcestí Mečová se dostávám na menší hřeben, kde odbočuju vpravo a po chvilce se dostávám na poslední cíl dnešní trasy.

Výhled na Kněhyni, Smrk, Kociánka
Výhled na Kněhyni a Smrk na Kociánkou
Trojačka, Beskydy, výhled z Mečového
Výhled na Trojačku z Mečové

Martiňák (785 m.) nabízí výhledy na západní část Beskyd a údolí Bečvy. Najdete tu také další pomník věnovaný partyzánské brigádě Jana Žižky. Občerstvit se můžete v hospůdce u hotelu, ale dnes je tady na mě už moc přelidněno, tak pokračuju dál.

Martiňák, partyzánský památník, Beskydy
Partyzánský památník na Martiňáku

Cesta dolů vede po zelené značce. Nejprve jdu po hřebenu, ale na rozcestí Lopůnka z něj odbočuju doleva a zbytek cesty scházím údolím potoka Mečůvka. Postupně se objevuje civilizace, až dorazím zpět k hlavní silnici nad Horní Bečvou.

Zajímavosti

• Pomník u vypáleného domu Tkáčových pod Kladnatou
  • Partyzánské velitelství na samotě Samorostlý
  • Partyzánský pomník Martiňák
  • Trojačka a opuštěná místa bez turistů

• Spousta studánek a potoků kolem trasy
  • Martiňák

• Autobus – zastávka Horní Bečva, hotel Valaška, směr Rožnov, Bumbálka
  • Auto – parkoviště cca 50 metrů pod hotelem Valaška při vjezdu do ulice

Tipy

• Trasu lze obměnit (vynechat Horní Bečvu) a vyrazit z Kociánky – Podolánek nad Čeladnou.
  • Pokud to tady neznáte, doporučuju stáhnout si aplikaci mapy.cz, protože některá místa trasy nejsou značená.