Godula, Kotař a Ropička z Komorní Lhotky

Tento výlet ocení každý, kdo má častou potřebu se cestou zastavovat a občerstvit se. Proto vede přes několik turistických chat, které tuto možnost nabízení. Své si ale najdou i ostatní, kteří hledají jiné zajímavosti.

Video z výletu

Základní info

• Délka: 13,2 km
  • Stoupání: 610 m
  • Výchozí bod: Komorní Lhotka
  • Okruh

Dnešní výlet začíná na točně v Komorní Lhotce u stejnojmenného rozcestníku. Vyrážím nahoru po modré značce, která nejprve prochází horním koncem dědiny, ale brzy odbočuje doprava.

Pozvolna stoupám vzhůru lesní cestou a ve vyšších polohách začínám vidět na údolí po levé straně a nad ním Godulu, kde se chystám. Cestou míjím například odhalenou skálu nebo studánku a brzy jsem na hřebenu, kde směřuju doleva. I když je dnes ve vzduchu saharský písek, otevírají se první výhledy na Čupel a Prašivou.

Skála, Komorní Lhotka
Skály kolem cesty nahoru
Studánka 299, Komorní Lhotka
Studánka

Na rozcestí Kotař se připojuje červená značka, které se dál budu držet. Ta mě po chvilce dovede k chatě Kotař, v jejíž blízkosti si můžete všimnout třeba kozího výběhu nebo sloupu-mohyly z poskládaných kamenů.

Chata Kotař
Kozy u chaty Kotař
Kotařské kozy

Značka se dál táhne kolem vrcholu Lipí a místy je vidět na Morávku v údolí pode mnou a Lysou horu a Travný za ní. Procházím kolem pramenu kapitána Blechy, kde mě kovová plaketa informuje o kapitánu protifašistického odboje, který 1945 zemřel v Mathausenu.

Další zastávka je Ropička (918 m.), poblíž jejíhož vrcholu stojí stejnojmenná chata s občerstvovacím okýnkem. V nejvyšším bodě dnešní trasy se nachází i rozcestí a zelená značka, po které odbočuju doleva. Kromě několika úseků vede nyní trasa po staré asfaltce a pozvolna klesá.

Pramen kapitána Blechy
Chata Ropička

Na rozcestí Ropičník odbočuju vlevo a po krátkém sestupu odbočuju doprava na značení naučné stezky. Ještě před odbočkou je vidět na úvodní část hřebenu dnešní trasy. Naučná stezka se párkrát zatočí a za chvilku vystoupám k tolerančnímu památníku.

Na tomto místě, které sloužilo jako lesní kostel, se kdysi tajně scházeli evangelíci, o čemž dodnes svědčí památník k 150. výročí vydání tolerančního patentu. Nyní je zde kromě památníku i mnoho laviček, což značí, že se zde nejspíš pořád něco děje.

Toleranční památník
Chata Ondráš, Godula
Chata Ondráš

Po krátkém posezení stoupám lesem zpět na hřeben, kde se napojím tentokrát na žlutou značku, a za okamžik jsem u chaty Ondráš. Za chatou odbočuju doprava, kde kousek od vrcholu Godula (738 m.) stojí památník vzniku 1. ČSR. V jeho blízkosti je lavička, takže i tady se dá posedět.

Poslední část výletu míří dolů po neznačené trase, jejíž větší část vede vykáceným lesem. Bohužel dnes kvůli písku není nejlepší viditelnost, a tak dohlédnu jen na nejbližší vesnice pode mnou. Zahrádkářská kolonie značí blížící se civilizaci, ale ještě mě čeká jedna zajímavost.

Památník vzniku 1. ČSR, Godula
Památník vzniku 1. ČSR
Godulský pískovec, lom, Komorní Lhotka
Skalní masiv Godula

Godula dává název godulskému pískovci, velmi pevnému druhu pískovce, kolem jehož lomu prochází závěrečný úsek. Dnes už se ve skalním masivu Godula netěží a lom slouží k rekreačním účelům. Využívají jej především horolezci a nachází se zde i ohniště. Zpět k točně je to jen pár minut.

Zajímavosti

12. Godula, pískovcový lom – 12,6 km
  13. Komorní Lhotka, točna – 13,2 km

• Auto – bezplatné parkoviště přímo u autobusové točny
  • Autobus – zastávka Komorní Lhotka, konečná, směr Hnojník a dál Frýdek-Místek, Český Těšín, Třinec

Tipy

• Výlet si můžete prodloužit a vyrazit z náměstí Komorní Lhotky směrem na Prašivou a dál pokračovat na Kotař a po stejné trase.