Na Veľký Javorník a rozhlednu Stratenec z Velkých Karlovic

V dnešním jarním výletu se podíváme česko-slovenský hřeben Javorníků. Navštívíme jeho nejvyšší horu a rozhlednu, odkud jsou pěkné výhledy na českou stranu.

Video z výletu

Základní info

• Délka: 13 km
  • Stoupání: 470 m
  • Výchozí bod: Velké Karlovice, Tísňavy
  • Okruh

Vyrážíme z točny v karlovských Tísňavách. Trasa vede po zelené značce. U rozcestí Tísňavy pokračujeme rovně, po silnici vedoucí zprava se vrátíme až cestou nazpátek.

Zpočátku jdeme pozvolna po rozbité zabahněné silnici, po nějaké době odbočujeme vlevo na lesní cestu a terén začíná stoupat. Pozor, odbočka je špatně značená. Při těžbě dřeva to určitě schytaly i stromy se značkou.

Procházíme různými druhy lesů a zanedlouho nás čekají první výhledy. Vlevo vidíme východní část Javorníků. Přecházíme hranici, objevuje se sníh a nejvyšší javornický bod je vidět kousek nad náma.

Od sedla Geža už jdeme přímo k Veľkému Javorníku (1072 m). Na jeho vrcholu stojí kříž a výhledy směřují na západní část Javorníků.

Po červené se vracíme zpět k sedlu Geža a pokračujeme dál po zasněženém hřebenu.

Na vrcholu Stratenec (1055 m) jsme asi za půl hodiny. Stojí zde tři kříže a památník obětem z osvobozování Československa. Z rozhledny je vidět hlavně na českou stranu – Vsetínské vrchy a za nimi prakticky celý hřeben Moravskoslezských Beskyd. Na slovenské straně pak snižující se Javorníky a vzadu v oparu Veľký Manín, nejvyšší bod Súľovskcýh vrchů.

Za rozhlednou se stále držíme červené značky. Na sedle pod Stratencom míjíme odbočku na slovenskou stranu, ale sami odboučujeme až na sedle Bukovina.

Dolů scházíme po zelené. Nejprve lesní cestou, kde občas překračujeme jarní potůčky a bahenní pole. Na rozcestí Příschlop, sedlo odbočujeme z turistické značky na asfaltku, která je značená jako cyklotrasa 6020/3. Ta nás vede zpět dolů k rozcestí Tísňavy a k točně.

Galerie

Zobrazit celou galerii

Zajímavosti

• Nahoře ani cestou nic není. Jídlo a pití s sebou

Rozpis trasy

7. Sedlo Bukovina – 8,2 km
  8. Příschlop, sedlo – 9,9 km
  9. VK, Tísňavy – 13 km

• Auto – lze zaparkovat u točny (možná)
  • Autobus – zastávka Velké Karlovice, Tísňavy, točna, směr Velké Karlovice, rozc. Soláň