Na Zelené pleso přes Svišťovku

Pro svou smaragdovou barvu je Zelené pleso oblíbenou tatranskou destinací. Na tomto výletě jsme ples potkali hned několik a stojí za zkoušku.

Základní info

• Délka: 17,3 km
  • Stoupání/klesání: 390/1290 m
  • Výchozí bod: Skalnaté pleso
  • Koncový bod: Tatranská Lomnica

Protože máme po včerejšku v nohách výstup na Rysy, rozhodujeme se zkrátit si cestu lanovkou. Ráno vyjíždíme z Tatranské Lomnice a rychle dostáváme na Skalnaté pleso (1751 m).

Veľká Svišťovka

Nad námi se v oblacích tyčí Lomnický štít a na chvíli se kocháme plesem i horami. Vyrážíme po červené značce. Po krátkém úvodním výstupu trasa většinou kopíruje vrstevnici. Okolí je hodně kamenité, kolem nás jsou mraky a občas nás pokropí lehkým deštěm.

Když se blížíme k sedlu pod Svišťovkou, začínáme znova stoupat. V sedle odpočívá hlouček lidí, a tak šplháme kousek výš, až jsme v soukromí na Svišťovce (2038 m). Při krátké pauze na jejím vrcholu se mraky občas rozfoukají a poprvé pod sebou vidíme Zelené pleso.

Zelené pleso

Vracíme se k sedlu a pokračujeme dolů po červené. Scházíme serpentinami a občas sešplháváme korytem potoka po řetězech. Cesta se zvolňuje a vede nás klečí. Ještě než se dostáváme k hlavnímu cíli, míjíme menší Čierné pleso. Zanedlouho jsme ale u Zeleného plesa (1551 m).

U chaty pri Zelenom plese si na terase dáváme polévku a pivo a užíváme si pohledy na smaragdové jezero. Většina vyšších hor nad plesem je zahalená v oblacích, ale aspoň vidíme na ty nejbližší. Když si odpočineme, nescházíme dolů po žluté. Ještě nás čeká menší procházka, a tak pokračujeme pořád po červené.

Cesta dolů a další plesa

Značka nás vede mírně nahoru a většinou jdeme křovím a klečí. Před námi se otevírají výhledy na Belianske Tatry, které jsou nižší a zelenější a vypadají jinak než zbytek Tater. Zanedlouho míjíme další plesa. Nejprve Trojrohé pleso a následně Velké biele pleso.

U druhého zmíněného plesa je i rozcestník. Dáváme se na modrou značku směr Tatranské Matliare. Procházíme kolem potoka a postupně se dostáváme do lesa. Okolo začíná hřmět a brzy nás stíhá prudký déšť. Nacházíme přístřešek, do kterého se schováváme, ale když déšt neustupuje, a tak pokračujeme v pláštěnkách.

Postupně přestává pršet a pokračujeme lesem dolů. Na žlutou značku odbočujeme až těsně před koncem trasy, a brzy se tak dostáváme do Tatranské Lomnice k bývalému stanovišti lanovky u grandhotelu Praha.

Galerie

(fotky z mobilu)

Zajímavosti

• Plesa – Skalnaté, Čierne, Zelené, Trojrohé, Veľké biele
  • Výhledy na okolní hory a údolí

Tipy

• První úsek na Skalnaté pleso si můžete vyjít pěšky z Tatranské Lomnice, nebo přestupní stanice Štart.