Bílý kříž a Švarná Hanka z Visalají

Další výlet na Gruň a Bílý kříž. Tentokrát z Visalají za pěkného zimního počasí. Poslední víkendy během lockownu jsou hory dost přeplněné, takže je možná lepší zkusit výlet přes všední den.

Základní info

• Délka: 10,9 km
  • Stoupání: 280 m
  • Výchozí bod: Visalaje
  • Okruh

Vyrážíme z Visalají a scházíme k rozcestníku Ježánky. Sluníčko, sníh a na visalajské sjezdovce pochopitelně plno lidí. Od rozcestníku pokračujeme rovně po modré značce. Stoupáme zasněženým lesem a zhruba v půli cesty míjíme pramen. Cesta nahoru ale není dlouhá a za chvíli jsme u rozcestí Bílý kříž poblíž ekologické stanice.

Procházíme kolem samotného Bílého kříže a jdeme směrem ke stejnojmenné osadě na československé hranici. Jelikož je pěkně, tak z horní strany zdejší sjezdovky je jižním směrem krásně vidět na zbytek Beskyd, Vsetínské vrchy a Javorníky. Poblíž je i kaple sv. Cyrila a Metoděje, ale pozor – je těsně za hranicí. My jsme ji samozřejmě nepřekročili a vy tam teď taky nechoďte 😉

Dál pokračujeme směrem ke Gruni po žluté značce. Kousek se vracíme po stejném úseku a následně procházíme lesem. Postupně stromy ustupují a na holém hřebeni se začínají objevovat další výhledy. Na chatě Švarná Hanka je otevřené okýnko, kde dáváme občerstvení.

Poslední úsek nepokračujeme ke Starým Hamrům, ale vracíme se kousek zpět. Po zelené dojdeme k rozcestníku Smrkovina, kde odbočujeme vlevo. Dolů scházíme lesem a občas křížíme další lesní cesty a křižovatky. Místy je terén celkem strmý a na ledu skrytém pod sněhem je to jako na tobogánu. Konečně ale přicházíme zpátky na Ježánky odkud jsme za chvíli na Visalajích.

Galerie

7. Smrkovina – 8,3 km
  8. Ježánky – 10,5 km
  9. Visalaje – 10,9 km

• Auto – parkoviště Visalaje (50 Kč)
  • Autobus – zastávka Krásná, Vyšní Mohelnice, hotel Visalaje, směr Krásná, Frýdek-Místek, Havířov, Orlová

Tipy

• Alternativní cestou na Bílý kříž můžete jít kolem pramene Morávky.