Jarcovská gula a naučná stezka T. G. Masaryka

Nenáročný okruh vás z Valmezu zavede do okolních kopců na kraji Hostýnských vrchů. Kromě skalního útvaru Jarcovská gula jsou k vidění krásné lesy a paseky a výhledy na okolí.

Základní info

Z Valašského Meziříčí se dá vyjít z různých míst. Já využívám vlakové nádraží. Po žluté značce vyrážím směrem na Poličnou a za mostem odbočuju doleva. Cesta vede okolo Vsetínské Bečvy.

V zahrádkářské oblasti se na rozcestníku odpojuje červená značka, kterou se vrátím cestou zpět. Já ale pokračuju kolem Bečvy. Procházím oblastí Bražiska – vpravo roste přirozený listnatý les a vlevo teče řeka.

Přestože žlutá odbočuje doprava, líbí se mi cesta kolem Bečvy, a tak jdu dál směrem na Jarcovou po naučné stezce (pokud se budete držet žluté nic nezkazíte, značky se nad Jarcovou opět spojí).

Postupně se kolem mě objevují louky a dostávám se do Jarcové, kterou projdu rovně nahoru. Napojuju se opět na žlutou značku a odbočuju doleva. Nad dědinou začínají první výhledy na Valmez a okolí.

Po krátkém úseku do kopce se v lese objevuje skalní útvar Jarcovská gula. Podle pověsti tady upadla čertovi, když chtěl obrátit směr potoku v Lidečku. Nemůžu to vyvrátit ani potvrdit, tak jdu dál.

Výhledy na pasekách a krásná příroda

Nad lesem se dostávám na paseky a otevírají se výhledy. Kromě okolí Valmezu (kde se krásně tyčí Petřkovická hora), Veřovických a Vsetínských vrchů, je vidět i na Radhošť (z jednoho místa i na Lysou).

Cestou potkávám pomník knížete Sáma. Louky střídají lesy a přicházím k rozcestníku Píšková, sedlo. Stojí tu kaplička, pomník T.G.M. a zastřešené posezení.

Naučná stezka odsud vede po červené značce. Cestou dolů scházím k prameni Janíčkova studánka. Doporučuju si vzít mačetu, cesta k ní je dost zarostlá.

Dál scházím většinou lesem. Postupně se zase objevuje civilizace. Míjím chatky, další kapličku a nakonec přicházím k rozcestníku Poličná. Napojuju se na trasu, kterou jsem už dnes šel a zanedlouho jsem ve Valmezu.

Galerie

• Pomník T.G. Masaryka
  • Několik kapliček

Tipy

• Cestou přes Bražiska si můžete trasu zkrátit po žluté značce.
  • Pokud chcete projít všechny cedule naučné stezky, vyjděte z meziříčského náměstí.

• Valašské Meziříčí
  • Jarcová – Pod jarcovskú kulú
  • Janíčkova studánka (jen voda)

Rozpis trasy

1. Valmez, vlakové nádraží – 0 km
  2. Poličná – 1,8 km
  3. Jarcová – 4,7 km
  4. Jarcovská gula – 5,7 km
  5. Píšková, sedlo – 7,8 km
  6. Poličná – 10,5 km
  7. Valmez, vlakové nádraží – 12,3 km

• Autem – zaparkujte ve Valašském Meziříčí u vlakového nebo autobusového nádraží, případně u sokolovny