Na Velký Javorník tentokrát z Frenštátu

Velký Javorník je nejvyšším vrcholem Veřovických vrchů a oblíbenou turistickou destinací. Výstup na jeho vrchol je z Frenštátu sice krátký, ale o to víc si užijete radost z prudšího stoupání.

Základní info

• Délka: 13 km
  • Stoupání: 580 m
  • Výchozí bod: Frenštát pod Radhoštěm
  • Okruh

Od frenštátského náměstí vyrážím po zelené značce. Značka prakticky celou cestu kopíruje Naučnou stezku Velký Javorník a část se kryje i s Naučnou stezkou Beskydské nebe.

Několika uličkami se vymotám z města a procházím lipovou alejí. Podcházím viadukt a nenápadným chodníkem se blížím k říčce Lubině. Hned za mostem jsem v lese a začíná tady i stoupání.

Cestou nahoru míjím Mařenčinu studánku, která je bohužel vyschlá. Přecházím silnici a nad rozcestím Koliba se terén zvolňuje. Napravo je k vidění kaple Panny Marie Lurdské.

Cesta vede víceméně po rovině. Za rozcestníkem Horečky procházím kolem několika studánek a chatek. Lesy postupně řídnou a dostávám se na rozcestí Nad Horečkami, kam se dá po žluté dostat z Bordovic. Okolo probíhá těžba smrků a tak je vidět na okolní údolí a kopce, včetně Javorníku.

Vrchol je blízko, ale ještě mě čeká dost výškových metrů. Terén začínám být dost příkrý a trasa vede serpentinami bukovým lesem. Na chvíli se zase zvolňuje, ale serpentiny jsou ještě při finálním výstupu.

Na Velkém Javorníku si jdu prohlédnout výhledy z rozhledny a u chaty krátce nabírám síly.

Abych nešel stejnou trasou i zpátky, rozhoduju se jít dolů jinudy. Nejprve sestupuju po červené. U prvního křižovatky Malý Javorník, rozcestí odbočuju na modrou značku, která vede zpět do Frenštátu.

Kolem rozcestí jsou asi nejlíp vidět následky kůrovcové kalamity, protože kolem rozcestí po lese zůstalo jen spousta náhrobků v podobě pařezů. Cestou dolů jdu naštěstí zase živým lesem a občas dohlédnu na část Beskyd – Radhošť, Lysou nebo Ondřejník.

Postupně se dostávám opět do Civilizace. Baráky houstnou, jdu okolo rozcestníku Papratná a míjím velkou lípu. Za Lubinou začíná Frenštát, procházím park a vracím se zpět do cíle.

Galerie

6. Malý Javorník, rozc. – 6,9 km
  7. Papratná – 10,8 km
  8. F. p. R., u Kyčery – 13 km

• Auto – parkoviště zdarma pod skokanskými můstky nebo u kluziště
  • Autobus – zastávka Frenštát p. Radh., u škol, směr Rožnov, Trojanovice, Kunčice p. O., Kozlovice, Nový Jičín, Kopřivnice, Ostrava
  • Vlak – zastávka Frenštát p. Radh., město, směr Valašské Meziříčí, Frýdlant n. Ostr., Ostravice

Tipy

• Cestu můžete spojit s návštěvou Horeček, kde se nachází skokanské můstky, naučné stezky a amfiteátr. Odehrávají se zde různé kulturní a sportovní akce.