Veřovické vrchy – přechod hřebene

Veřovické vrchy tvoří nejzápadnější část Moravskoslezských Beskyd. Ačkoliv zde není ani jedna tisícovka, ohromí vás nádherná příroda i široké výhledy. To všechno na pohodové hřebenovce.

Video ze zimního výletu (vynechal jsem V. Javorník)

Základní informace

• Délka: 28 km
  • Stoupání: 1044 m
  • Klesání: 793 m
  • Výchozí bod: Valašské Meziříčí/Krhová
  • Cílový bod: Rožnov p. R.

Je neděle ráno, sluníčko svítí a já vyrážím z Valašského Meziříčí, Krhové přejít Veřovické vrchy. Z vlakového nádraží vede žlutá značka vedlejšími ulicemi. Místy je značení trochu zmatené, ale jakmile vylezu nad Krhovou na rozcestí Jehličná, není kam se ztratit. Stojí zde malá kaplička a přístřešek (těch je cestou hodně).

Žluté se držím i dál, nejprve po lesní asfaltce ze které následně odbočím doleva do terénu. Zanedlouho jsem na hřebenu. Rozcestník hlásí Trojačka, rozcestí. Vlevo vidím vrchol Oprchlice (639 m) napravo cestu směrem na Trojačku. Dávám se tedy napravo, tentokrát po červené.

Krásy hřebenovky

Ačkoliv je vidět, že místa, kde se nacházely smrkové lesy jsou víceméně vykácené, je zde spousta krásných lesů listnatých. Prostě nádhera. Vůbec se nedivím, že se na Trojačce (709 m) nachází přírodní rezervace.

Je vidět, že pohoří má ze severní a jižní strany jiný charakter. Zatímco na jihu jdou svahy pozvolna dolů, nalevo je příkrý sráz. Na sedle za Trojačkou, protíná cestu zelená značka, mířící z Mořkova do Zašové. Šlapu opět nahoru, dalším vrcholem je Huštýn (747 m). Díky nádherným listnatým lesům a skalním útvarům je zde i další rezervace. Ke skalám se dostanete jen pár metrů nalevo od chodníku.

Opět scházím dolů na sedlo, kde se zleva napojuje modrá z Mořkova a zase nahoru a dolů Širokou a Hodorfem. Na sedle, Krátká, rozcestí, se nachází kříž a křižovatka – žlutá z Mořkova tudy vede do Zubří.

Prudkým kopcem šplhám na Krátkou (767 m). Nahoře začínám pozorovat kůrovcovou kalamitu ve větším měřítku, protože na zuberské straně rostly převážně smrky. Mířím dál, tentokrát na vrchol Dlouhá (859 m), za kterým se cesta začíná točit doprava.

Když sejdu na sedlo, míjím křižovatku Kamenárka, rozcestí, kde se zprava napojuje modrá vedoucí přes Kamenárku do Rožnova. Červená ale pokračuje doleva a listnatým lesem jdu po vrstevnici dál. Když vylezu z lesa (do pokáceného lesa) vidím před sebou poprvé Velký Javorník.

Vzhůru na Javorník

Odtud je to už kousek na rozcestník U pramene Jičínky. Pěšky i na kole se tady dostanete z Veřovic i Rožnova. A lidi toho využívají, protože zatímco dosud jsem potkal 5 lidí, teď si připadám jako na Václaváku. Po červené scházím z krátkého asfaltového úseku a dostávám se na Malý Javorník, rozcestí. Všude dokola je vykácený les, ale aspoň je vidět na oba Javorníky. Poslední úsek vede lesem po kamenité cestě do kopce a za chvíli jsem na Velkém Javorníku (918 m).

Nahoře je plno lidí, ale nachází se tu moje oblíbená rozhledna. Je z ní vidět na všechny strany – na západě Kamenárka a Dlouhá (mezi nimi Hostýnské vrchy); na severu Štramberská vrchovina, kde dominuje lom Kotouč u Štramberka a Ondřejník; na východě panorama Beskyd (od Lysé hory po Radhošť); a na jihu Vsetínské vrchy.

Na Javorníku je i turistická chata, ale když vidím, že fronta vede až ven, vzdávám to a jdu dolů. Scházím zpět k rozcestí pod Malým Javorníkem, ale tentokrát přecházím na zelenou značku. Po chvíli se vlevo napojuje i modrá z Pinduly.

Přestože je všude kolem les pokácený, zůstaly některé pařezy vyšší a cesta je na nich dobře označená. Za nějakou dobu se dostávám zase do lesa sejdu přes Bačův vrch serpentinami do civilizace. Kolem jsou malebné pastviny zarostlé jalovci, na nichž se pasou ovce i krávy. Podél ohrady procházím kolem Jahnovy studánky k prvním roubenkám a zanedlouho jsem na silnici v Dolních pasekách. Cesta vede dolů až do Rožnova.

Galerie

Celá galerie

Zajímavosti po cestě

• Skalní útvary a stěny na Huštýně
  • Nádherné listnaté lesy i pustina po jehličnatých lesích
  • Rozhledna na Velkém Javorníku a její výhledy

Tipy

• Trasu můžete absolvovat i z druhé strany či z jiných bodů a zkrátit si ji: Hostašovice, Mořkov, Veřovice, Frenštát, Rožnov, Zubří, Zašová, Krhová.
  • Cestou najdete několik přístřešků a tak si ji můžete naplánovat i s přespáním.