Martiňák > Čertův mlýn > Pustevny > Radhošť

Podzim už zabarvil celou přírodu, je nádherně a já vyrážím na Horní Bečvu. Hodlám přes Martiňák vylézt na Čertův mlýn. Odtud mě čeká hřebenovka až na Radhošť a sestup do Rožnova.

Video z podobného výletu, který ale končí v Kunčicích pod Ondřejníkem

Základní informace

• Délka: 24,7 km
  • Stoupání: 932 m
  • Klesání: 1065 m

Po žluté značce vyrážím naproti kostelu nahoru do kopce. Ze startu se střídají lesy s pasekami, ale zanedlouho jsem na Martiňáku. Zatím jsem potkal jen dva psy, teď míjím první cyklisty i turisty, protože je zde rozcestí. Na Martiňáku je kromě hotelu i památník partyzánům, kteří zde za války působili.

Příroda i tajemství

Na rozcestí Bařiny je další rozcestník a tentokrát se držím zelené značky. Zpočátku smrkovým lesem, který se postupně začíná plnit i buky, až procházím přírodní rezervací Klíny. Výhledy zatím žádné, ale občas mezi stromy prosvitne kousek Smrku, Lysé nebo Pusteven.

Pozvolna stoupám výš až vcházím do další rezervace – NPR Kněhyně – Čertův mlýn. Všude kolem je nádherná lesní příroda. Zetlelé popadané stromy jsou plné života, protože z nich roste všechno možné. Když se blížím k vrcholu, scházím vlevo, podívat se na Čertův stůl. Prý se jedná buď o skalní útvar anebo megalitická stavbu z dob dávno minulých. Kdo ví? Já mám rád tajemno, takže budu věřit druhé verzi. Ale pozor – mimo turistické značky se v NPR nikam nesmí!

Odtud už je to jen kousek v Čertovu mlýnu (1206 m), kam vede kamenná rozsedlina. Vrchol je zarostlý lesem a opět zde nejsou žádné výhledy, jen rozcestí. Vydávám se po červené značce dolů a začínám občas potkávat lidi.

Na hřebenu přeplněno

Zpočátku prudký kopec se stále více zvolňuje, až dojdu k dalšímu rozcestí. Držím se ale pořád červené a jdu rovně do kopce. Zanedlouho jsem na Tanečnici (1084 m). Všude na vrcholu je spousta kamenných mohylek.

Opět scházím pozvolna dolů směrem na Pustevny. Je zde postavená rozhledna Stezka Valaška, ale velké množství lidí i vysoké vstupné mě odrazují. Pustevny se pak snažím přejít rychlým krokem, lidí je až po Radhošť opravdu moc.

Pokračuji po hřebenu, nejprve do kopce kolem vyhlídky Cyrilka, kde shlédnu moji dnešní cestu, minu sochu Radegasta, hotel Radegast a jsem na Radhošti (1127 m) u kaple. Její zvonice je přístupná za pětikorunový příspěvek, a tak se chvíli kochám výhledy.

Barevnými lesy do Rožnova

Dolů scházím po prudší sjezdovce. Opět jdu zabarveným lesem a kolem nikde nikdo. Pod sjezdovkou mrknu co nového u jeskyně Volářka, která se nachází pár metrů nalevo od chodníku.

O něco dál přejdu krásné volné prostranství před vrcholkem Velká Polana. Černou horu, nacházející se přede mnou, obcházím nádhernými bukovými lesy, které pokračují i pod rozcestím pod chatou Mír. Z lesního chodníku se dostávám na asfaltku, která vede k autokempu a dál do Rožnova.

Galerie

Celá galerie

Zajímavosti po cestě

• Krásné lesy kolem Čertova mlýna i Radhoště
  • Čertův stůl
  • Výhledy z radhošťského hřebene a kaple