Zimní okruh kolem Hukvald

Dnešní výlet vede okolo Hukvald, rodiště Leoše Janáčka. Z blízkého kopce Vrchy jsme viděli zasněžené výhledy na Podbeskydí, pak následoval samotný výstup na hrad Hukvaldy. Výlet není náročný a zvládnou jej i děti.

Základní info

• Délka: 8,4 km
  • Stoupání: 270 m
  • Výchozí bod: Hukvaldy
  • Okruh

Výlet je rozdělený na dva okruhy. Nejprve vyrážíme z Hukvald po místní žluté značce po silnici směrem k Příboru. Jdeme po naučné stezce Leoš Janáček očima dětí.

Nad dědinou odbočujeme doprava na kopec Vrchy (425 m). Všude je plno sněhu a tak se kolem prohánějí místní na běžkách i na saních. Přestože nejsme nijak vysoko, jsou nahoře pěkné výhledy na Palkovické hůrky i Beskydy. Na vrcholu stojí dřevěná zvonička a několik cedulí naučné stezky.

Dolů jdeme druhou stranou a scházíme do hukvaldské části Dolní Sklenov. Přicházíme k momentálně zavřenému minipivovaru Hukvaldy a boční uličkou přes silnici se dostáváme k řece Ondřejnici. Pokračujeme podél jejího břehu a po nějaké době ji překračujeme. Na druhém břehu se ale dlouho nezdržíme a přes třetí most říčku zase překračujeme.

Přecházíme silnici a vracíme se do kopce zpátky k hukvaldskému centru. Cestou stojí za zmínku například památník Leoše Janáčka v jeho bývalém domě. První část okruhu končíme u kostela sv. Maxmiliána a brány do hukvaldské obory.

Druhý okruh jdeme po naučné stezce Hradní vrch. Za branou stoupáme oborou po červené značce nahoru. Procházíme lesem, kde si příroda žije po svém. Kolem jsou popadané kmeny a obklopuje nás spousta starých stromů. Výstup je celkem strmý, ale trvá jen krátce. Zanedlouho vidíme mezi stromy prosvítat hrad Hukvaldy.

Hrad je teď dočasně uzavřený a vrata za první branou nás nepustí dál. Na vnitřní prohlídku se půjde asi až v létě. Aspoň si hrad obcházíme, i když je to na vlastní nebezpečí. Dolů pokračujeme po červené, která nás vede k bronzové soše lišky Bystroušky, známé z Janáčkova díla. Poslední úsek se vracíme oborou zpět k bráně odkud jsme vyšli. Mimochodem v hukvaldské oboře můžete kromě jiného narazit například na muflony nebo daňky.

Galerie

Zobrazit celou galerii

Zajímavosti

• Hrad Hukvaldy
  • Obora kolem hradu a socha lišky Bystroušky
  • Výhledy na Podbeskydí

• Hukvaldy – několik restaurací a kaváren v centru
  • Minipivovar Hukvaldy (Dolní Sklenov)
  • Hospůdka na koupališti (u Ondřejnice)
  • Restaurace na procházce (v oboře)

Rozpis trasy

6. Liška Bystrouška – 7,6 km
  7. Hukvaldy, oborní brána – 8,2 km
  8. Hukvaldy, nám. bus – 8,4 km

• Auto – placená parkoviště poblíž pod kostelem hned u centra
  • Autobus – zastávka Hukvaldy, hotel směr Frýdek-Místek, Příbor, Ostrava, Kozlovice