Po naučné stezce Javořina – Němčanka – Samčanka

Na okruhu po moravské straně Starých Hamrů se seznámíte s krásami jejich odlehlých samot a osad. Naučná stezka pak osvětluje jejich historii. Výlet je vhodný i pro děti, zejména na Němčance je plno míst na zabavení.

Video z výletu

Základní info

• Délka: 9,2 km
  • Stoupání: 320 m
  • Výchozí bod: Staré Hamry, Samčanka
  • Okruh

Vyrážím z osady Samčanka ve Starých Hamrech. Šipka na ceduli naučné stezky mě nasměruje doprava po žluté značce. Cesta vede údolím po asfaltce a za chvíli se po levé straně objevuje klauz Červík. V okolí je jich několik. Jedná se o nádržky, které kdysi sloužily ke splavování dřeva.

Zanedlouho scházím ze žluté a dávám se vlevo na lesní cestu. Orientace po naučné stezce je řešena šipkama na křižovatkách a informačních tabulích. Cestou nahoru mezi stromy občas prosvitne Lysá hora, nahoře i Smrk.

Přicházím ke studánce a následně k osadě Němčanka. Okolo jsou rozkvetlé louky s výhledy a pěkná příroda (např. starý tis).

Nad Němčankou vede cesta zase lesem a pomalu se stáčí doleva. Tabule informují o okolních samotách a dějinách obce. V jednom místě je panoramatická tabule s popisem okolních hor. Bohužel už stačily zdejší smrky vyrůst a žádné výhledy se nekonají.

Přicházím na osadu Javořina. Uprostřed louky stojí zvonice s posezením. Naučná stezka tady končí a dolů vede pro změnu Obrazová cesta na Javořinu (po modré). Ta kdysi sloužila dětem jdoucím do školy jako zpestření cesty.

Kolem posledních domků osady vcházím naposledy do lesa. Tady míjím několik posezení, studánek a obrazů na stromech. Nakonec přicházím k hlavní silnici, po které jdu doleva, a po krátkém úseku jsem opět na Samčance.

Galerie

6. Říka, hl. silnice – 8,6 km
  7. Samčanka – 9,2 km

• Autem – velké parkoviště na Samčance, zdarma
  • Autobusem – zastávka Staré Hamry, Samčanka, Obecní úřad. Jezdí směr Ostravice, Ostrava, Havířov, Bílá, Prostřední Bečva