Ropice, Javorový a Gutské peklo – okruh z Řeky

Výšlap okolo vesničky Řeka v severovýchodní části Beskyd. Trasa vede krásnými lesy přes dvě tisícovky.

Základní info

• Délka: 17,8 km
  • Stoupání: 730 m
  • Výchozí bod: Řeka
  • Okruh

Vyrážím z Řeky po žluté značce. Okolo je ještě mlha a lesem se dostávám na rozcestník Sedlo pod Ropičkou. Tady přecházím na zelenou a za chvíli jsem u chaty Ropička.

Cesta dál už vede po hřebeni po červené značce a paprsky se konečně prodírají mlhou. Nejprve přecházím kolem vrcholu Příslop (946 m), scházím do Sedla pod Velkým Lipovým a následně do prudšího kopce na Velký Lipový (999 m).

Další výstup do kopce a jsem na vrcholu Ropice (1083 m). Vítá mě socha slovanského boha Peruna a informační cedule. Hlásá info ohledně Přírodní rezervace Ropice, nacházející se okolo. Nachází se zde staré lesy, které jsou útočištěm pro ohrožené živočichy, a členité svahy vzniklé sesuvy.

Cestou dál odbočuje červená doprava, a tak pokračuju rovně po neznačené cestě, kterou se dostávám na rozcestník Šindelná, sedlo. Napojuju se na modrou značku a zanedlouho překračuju stejnojmenný vrchol.

Na rozcestí Pod Javorovým se držím modré a brzy jsem na vrcholu Javorového (1032 m). Stejně jako na Ropici, ani tady kromě výjimek nejsou výhledy, takže jdu dál.

Posledním vrcholem je Malý Javorový (947 m), jehož vysílač vidím už z dálky. kousek níž vede lanovka, takže je tu docela přeplněno. Naštěstí to kompenzují výhledy. Napravo vídím Ostrý, přede mnou Slezské Beskydy a nalevo severní část Moravskoslezských Beskyd – Godulu a další.

Od Gutského rozcestí se po zelené dávám na další úsek. Procházím Přírodní rezervací Gutské peklo. Kvůli strmému severnímu svahu Javorového se tu špatně dostává technika. Proto je zde příroda chráněná, a les si žije svým životem. Z pramene u chodníku teče voda z prudkého kopce dolů a pod sebou jen slyším hučení Gutských vodopádů.

Po zelené postupně scházím až na Gutské sedlo, kde je další rozcestník. Po lesní silnici se dostávám až do Řeky, odkud jsem vyšel.

Galerie

10. Javorový, Gutské rozc. – 12,4 km
  11. Gutské sedlo – 14,9 km
  12. Řeka – 17,8 km

• Autem – parkoviště je vedle obecního úřadu, nebo níž u kapličky
  • Autobusem – zastávka Řeka, restaurace, směr Třinec nebo Hnojník

Tipy

• Trasu si můžete zkrátit po žluté, ale vyhnete se oběma tisícovkám
  • Alternativní trasa bez Ropice: z Řeky na Javorový vrch: udělejte si okruh po zelené přes Gutské sedlo k turistické chatě, pak po modré na Javorový vrch a po žluté zpět.

2 komentáře u „Ropice, Javorový a Gutské peklo – okruh z Řeky“

1. Dobrý den, pěkné stránky. Máte prosím nějakou kratší cestu na Javorový, kterou zvládnou i děti kolem 10 let?